Náboženský život v dejinách  Udavského

Obec Udavské sa prvý raz spomína v roku 1317.Vlastníkmi panstva boli Drughetovi, ktorí začiatkom 17.storočia konvertovali na katolícku vieru. Šírenie katolíckej viery ,týmto spôsobom  pozitívne ovplyvnili v oblasti svojho panstva. Farnosť Udavské sa prvý raz spomína v roku 1689. Tvorili ju panská obec a filiálky: Adidovce, Dedačov, Hankovce, Koškovce, Ľubiša, Maškovce, Vyšný Hrušov. Farský kostol z roku 1701 bol zasvätený Najsvätejšej Trojici na mieste predošlého dreveného kostola. V tom čase panstvo patrilo Csákyovcom, gróf František daroval kostolu v roku 1710 oltárny obraz. Farnosť bola začlenená do Košickej diecézy v roku 1804.Pozostávala z farskej obce a filiálky Veľopolie, nastalo tak po zriadení fary v Ľubiši a Vyšnom Hrušove už v 18.storočí. V roku 1828 žilo v obci 779 obyvateľov z toho katolíkov 759. V starom kostole boli maľby erbov grófskych rodín Drughetovcov, Zichyovcov, Csákyovcov. Na začiatku 20.storočia žilo v obci 799 obyvateľov , katolíkov bolo počtom 631. K významným osobnostiam histórie obce a zvlášť farnosti patrí dodnes kňaz  Dr. Štefan Hések, miestny duchovný (1918-1939) , dekan , neskôr generálny vikár.

Do Udavského prišiel v ťažkých časoch vojny  a napriek tomu uskutočnil myšlienku výstavby nového kostola. Stalo sa tak za podpory panstva, domácich občanov i žijúcich Udavčanov  v Amerike. O podpore panstva svedčí i prenesenie pozostatkov grófa Szirmayho a jeho manželky do nového kostola . Oltár dali vystaviť Ján Orendáč- Lackovský a Michal Rak v roku 1927. Dňa 28.08.1927 vykonal požehnanie kostola Jozef Čársky , košický biskup. V poslednom  sčítaní  obyvateľstva Slovenskej republiky v roku 2011  sa z počtu obyvateľov 1256 ku rímskokatolíckej viere hlásilo :1074 obyvateľov. Z toho sa dá vysvetliť, že viac ako polovica farskej obce je rimo-katolíkov. Rovnako to platí aj o filiálnej obci Veľopolie kde sa hlási 311 obyvateľov z celkového počtu 318 k rímsko-katolíckej viere v 21.storočí. Napísal BB

« Back

Z dnešného evanjelia

Hľa, ženích prichádza, vyjdite mu v ústrety /9. 8. 2019/

V mladosti som veľmi rád čítaval rozprávky. Tie slovenské od Dobšinského boli moje obľúbené. Pomáhali mi pochopiť niektoré dôležité aspekty každodenného života: rozdiel medzi dobrom a zlom; vnímať každodenné maličkosti; ako tieto maličkosti vplývajú na budúcnosť; život má byť hľadaním neustáleho rastu; bez práce nie sú koláče a ani úspech (…) a mnohé ďalšie. Predsa jeden aspekt bol pre mňa veľmi silným (vtedy som si to nevedel vysvetliť). Mnohí ľudia to nepochopia po celý svoj život a neprežijú ho ako jedno veľké dobrodružstvo. Ide poznanie, že život je v postate jedno veľké “vychádzanie”. Totiž celý život je zameraný na toto vychádzanie: vyšli sme z lona matky na svetlo života; vychádzame zo svojej rodiny založiac si vlastnú rodinu; vychádzame zo svojho mesta objaviac okolitý svet; vychádzame zo svojich predstáv prijímajúc nové životné obzory - každom momente vychádzame (opúšťame) z to, čo sme, aby sme sa vydali smerom k tomu, čím sa stávame. Dnešný deň tento neustály pohyb “vychádzania” ešte viac pripomína aj prostredníctvom obrazu evanjelia. Zaznieva mocný hlas do noci: “Ženích prichádza, vyjdite mu v ústrety!” Je to hlas, ktorý prebúdza každého a vyháňa temnotu noci z jeho srdca. Ktorý ohlasuje príchod toho, ktorého čaká nevesta i jej okolie. Silná a asi najkrajšia metafora o ľudskom živote a očakávaní. Človek je tak pozvaný vyjsť z každodenného života, aby stretol Krista - ženícha. Môže ignorovať toto poznanie, ale neubráni sa realite, že každý deň je o krok bližšie k tomuto momentu. Pripomína aj predpoklad (olej), ktorý je potrebný, aby mohol vstúpiť do svadobnej sály. Znamená to “byť pripravený” - a pripravený je ten, ktorý počúval Slovo Krista a uskutočňoval ho. Preto múdre panny sú naplnené olejom života. Kdežto jestvovanie nerozumných, nepočúvajúc a neuskutočňujúc Božie slovo, sa stáva prázdnym, bez lásky. Vzdiaľujúc sa od Božieho slova potom zaznieva pravda o ich živote: “Veru, hovorím vám: Nepoznám vás.” Je to pozvanie odhaliť dôležitosť prítomnosti. Prítomnosť je totiž jediný okamih, kedy napĺňame svoju existenciu životodarnou silou oleja. Spása - teda plnosť života - závisí od tohto prítomného okamihu. Zastavme sa nad touto silnou metaforou, ktorá nám pripomína silu prežívanej prítomnosti ako neustáleho "vychádzania", keď vyjdeme pôjdeme po tieto dni na cintorín. Zdroj:www.domimacak.eu

Profil na Mojej Komunite

farnosť Udavské
x-registered-members
x-involved-communities
x-involved-families
Miestny správca:
Mgr. Vincent Dráb
Kapláni:
contact-informations